“Vi har tendens til at overvurdere, hvad vi kan udrette i en dag og undervurderer hvad vi kan udrette i et år.”

Dette gælder især for fusioner eller opkøb. For nylig, en virksomhed, jeg grundlagde, EMJ, blev erhvervet af SYNNEX. Før dette havde EMJ erhvervet 12 andre virksomheder. Følgende er en liste over de erfaringer, jeg har lært om hvordan man gør en vellykket fusion.

1. udfordring antagelser: de fleste forvaltning mener, at alle virksomheder fungerer mere eller mindre det samme. Det er ikke sandt. Alle virksomheder, er selv om de er i den samme virksomhed unik. Forskellene har tendens til at være subtil og derfor nem at overse. En antagelse, der sker ofte hvis et selskab kæmper er at eksisterende management er simpelthen ikke godt og at det er nemt for en “veldrevet” selskab til at løse problemet. Normalt er det ikke.

2. plan Plan Plan: Fusioner og opkøb har tendens til at være spændende. Nogle gange overskygger spændingen ved handlen ordentlig detaljeret planlægning. Planlægge alle aspekter fra kunden, leverandører, medarbejdere mv.

3. plan for Ulempen. En af de særlige kendetegn ved god iværksættere (og jeg tror, at god business folk i almindelighed) er, at de har tendens til at være optimistiske. Dog i højere risikosituationer behøver man altid at se på de nedadrettede og plan uforudsete udgifter.

4. Vær fleksibel: selv om vi skal have en plan, vi skal være fleksible og ændre planen baseret på nye resultater.

5. altid lære: en af de ting, der vil gør os succesrige som en virksomhed er at have en læringskultur. En del af vores udfordring i integration var en blindhed hvad kunne læres.

6. vedvare. Stillet over for udfordringen, opbevare prøver. Persistens fik os gennem integration. Vedholdenhed betaler.

7. og endelig, tænke langsigtet. Det er på lang sigt, der gør en virkelig stor virksomhed.

Opkøb tendens til at gå gennem faser. Den spænding og eufori af deal efterfulgt af arbejdet integration af virksomheder og normalt skuffelser, at resultaterne ikke som forventet. Men hvis erhvervelse er planlagt godt og virkelig godt tænkt, en tredje fase sker, sande ydeevne og synergi opstår.

“Vi har tendens til at overvurdere, hvad vi kan udrette i en dag og undervurderer hvad vi kan udrette i et år.”