Hvad vi nu kalder “marketing” begyndte længe før navnet blev opfundet. I midten af 1800-tallet, omrejsende sælgere klædt “kvaksalveri” og andre tonika i fancy emballage og rost deres dyder til et godtroende publikum. Nye marketing programmer snart tilvækst i den tro, at markedsføring kan gøre mange nye ting muligt i stort set enhver forretningssituation. For mere end et århundrede, har gennemførelse, erfaring og i sidste ende strategi hjulpet marketing udvikle sig fra rå begyndelse til nutidens avancerede praksis.

Forbruger produktionsvirksomheder har været pionerer inden for marketing og har taget den ubestridte bly som skaberne af marketing’s bedste praksis. Mens sofistikerede markedsføring teknikker har affødt forbruger giganter, måtte de fleste finansielle servicevirksomheder trækkes, sparkende og skrigende ind i en æra af sofistikeret markedsføring.

Den fremrykkende tilstand af finansielle tjenester markedsføring

Finansielle tjenesteydelser marketing har dog udviklet sig hurtigt i det sidste årti. Som et resultat, gennemgår selve karakteren af marketingfunktion i finansielle servicevirksomheder en dramatisk ændring som mere opmærksomhed til marketing-drevne processer, der påvirker den hele virksomheden. Vores iagttagelser tyder på, at de mere progressive finansielle tjenesteydelser organisationer i øjeblikket gennemgår en intellektuel og praktisk overgang, der tvinger Reeksamen i rollen som markedsføring inden for deres virksomheder. Mange er begyndt at indse, at finansielle marketing ansvar omfatter ikke kun udvikling af virksomhedens idégrundlag og centrale budskaber, men også definere sine forretningsmæssige fokus, relevante differentiering, konkurrencemæssige fordele og værdi proposition.

På samme tid, men fremskynde en række finansielle tjenesteydelser marketing direktører skal indgå i langsigtede græstørv kampe med andre afdelinger, før de kan gennemføre værdig finansielle marketing initiativer, der vil hjælpe opfyldelsen af corporate mål. I mange finansielle organisationer, det vedholdende problem med differentiere finansielle markedsføring fra salg er stadig i vid udstrækning uløste. Derudover skal nogle finansielle tjenesteydelser marketing direktører stadig hverve betydelige management support bare for at opretholde balance og få mulighed for at udføre selv begrænset mål.

Med fokus på kunden

Peter Drucker, en vismand finansielle marketing disciplinen, drøftede defineret kundeværdi næsten 50 år siden. I det sidste årti hans koncept af en kundeorienterede fokus er blevet en del af populære marketing litteratur og er nu det ledende princip for finansielle markedsføring. Druckers grundlæggende mandat at ‘ kundens interesser skal komme i første’ kan opsummeres i følgende udtalelser omskrev fra hans omfattende forfatterskab:

Den eneste gyldige definition af forretningsmæssige formål er at skabe en kunde.

Hvad virksomheden mener, at det producerer er ikke så vigtigt som hvad kunder tror de køber; Hvad kunder anser for at være værdi er afgørende.

Alle virksomheder har kun to grundlæggende funktioner: marketing og innovation.

Marketing er din hele virksomhed set fra kundens synspunkt.

Mens let at formulere, er kunde-centreret praksis vanskeligt at gennemføre i de fleste finansielle tjenesteydelser organisationer. Hindringer omfatter en fremherskende produkt-push mentalitet, fokus på kortsigtet rentabilitet, underinvestering i finansielle marketingaktiviteter og manglen på solide markedsoplysninger om behov og ønsker af målmarkeder. Vi mener dog, at i fremtiden de mest succesfulde finansielle tjenesteydelser marketingorganisationer vil være dem, der gør Druckers principper, deres egen gennem ekstrapolering, tilpasning og kreative ansøgning. Som effektiv finansiel markedsføring udvikler sig til en cross-funktionel, tværfaglig aktivitet, succesfulde virksomheder vil skabe en kultur af kundeorientering i hele organisationen og indarbejde advocacy for kunden velfærd i alle virksomhedens beslutningstagning.

Med sektoren for finansielle tjenesteydelser i øjeblikket gennemgår en forvandling, er ledelsens udfordring at sørge for lederskab for at fortrænge status quo og skabe en kultur af lejlighed. Tidlig adaptere, der anvender begrebet “integreret marketing” på grundlag af hele organisationen vil ikke kun udvikle en kundeorienteret kultur, men også skabe muligheder for innovation, forbedret ydeevne og trinvise rentabilitet.